|
Golv till Tak #3-2011 finns ute nu!
Temat för det här numret av tidningen är miljö och vi börjar med lite olika synpunkter på lönsamheten av ett ambitiöst miljöarbete. Utöver miljörelaterade artiklar finns också ett reportage från den nya stora satsningen i Stockholms city - Waterfront och vidare ett från Euroshop-mässan i Düsseldorf.
Håll utkik i din brevlåda. Som prenumerant kan du även läsa tidningen i din dator eller på din mobiltelefon. Klicka på länken nedan och ange ditt prenumerationsnummer (se tidningens baksida) för att läsa tidningen online.
Erbjudande för dig som ännu inte prenumererar:
|
I detta nummer
Riktigt och viktigt - men lönsamt?
Självklart är miljöarbetet viktigt - och golvbranschens företag är också starkt engagerade i att arbeta mot alt skarpare miljömål och att utveckla alltmer miljövänliga produkter. Men ibland känns det motigt att anstränga sig. Som när beställarna trots vackra ord ändå bara bryr sig om priset i offerten. Då gäller det att veta varför man gör vad man gör och att det trots allt är långsiktigt lönsamt. Vi tar upp den diskussionen i artikeln "Är miljöarbete lönsamt?".
Totalt i hela världen ökar miljömedvetenheten och nya trender skapas som en följd av det. Ett exempel är de vegetationsväggar som håller på att bli alltmer populära också inomhus. Kanske en ny delverksamhet för de odlingsintresserade företagaren?
Vad den ökande miljömedvetenheten betyder, eller inte betyder, för inställningen till plastgolv har vi också försökt få grepp om. Och bland annat fått den kloka synpunkten att "här behövs en utbildningsinsats".
Innehåll
Är miljöarbete lönsamt?
Ny trend: Gröna väggar
Ny miljömärkning hos Tarkett: "Balanced choice"
Nytt landmärke i Stockholm
Ett Mekka för designplattor
På plastfronten intet nytt?
Artiklar
Euroshop 2011
Vart tredje år äger världens viktigaste detaljhandelsmässa, Euroshop, rum i tyska Düsseldorf. På mässan brukar de stora leverantörerna av LVT-plattor (Luxury Vinyl Tiles, det vill säga designplattor på svenska) visa sina nya produkter för en stor och krävande publik. Man sparar sina butiksnyheter och visar dem inte på Domotex eller BAU utan föredrar Euroshop som startskott för lanseringar inom detta område. Tillsammans gjorde 106 000 besökare och 2 038 utställare årets Euroshop till den största någonsin.
Läs mer »
|
|
|
|
|
|