Annons

  • Prova 4 nr av Golv till Tak för 149 kronor

E-handel - ett komplement eller en nödvändighet?

Hur har e-handeln spridit sig inom golvbranschen? Och hur ser förhållandena ut jämfört med i andra branscher? Golv till Tak har tittat närmare på frågan.

Den svenska e-handeln - det vill säga beställningar av varor via nätet - fortsätter att utvecklas starkt enligt Postens e-barometer. Under 2012 ökade den med 14 procent jämfört med föregående år, och omsatte 31 miljarder kronor. Enligt Posten är en förklaring till den mycket kraftiga ökningen att alltfler konsumenter känner sig trygga med att handla varor på nätet.

E-handel 11976586.JPG

 

Stor ökning väntas

År 2025 kommer e-handeln att omsätta 105 miljarder kronor med en ökning på fem procent årligen. Detta enligt Carina R Nilsson, seniorkonsult vid WSP Analys & Prognos i ett uttalande i Intelligent Logistik.

- Enligt våra prognoser kommer e-handeln för sällanköpsvaror att uppgå till 25 procent av sällanköpsvaruhandelns hela omsättning 2025. E-handeln med dagligvaror uppskattas omsätta 16 miljarder 2025, och utgöra fem procent av dagligvaruhandelns omsättning. Idag är den mindre än en procent.

Nya mönster

Men varorna ska levereras också. Och det har inneburit en hel del förändringar i transportmönster och transportvägar. En konsekvens är att godstransporterna kommer att öka i stadskärnor och bostadsområden. Enligt prognoser från WSP kommer inte hemleveranserna att öka men e-handeln via ombud och utlämningsställen antas öka med 107 procent gentemot traditionell handel.

Vidare så är en-handeln störst i storstäder trots att där finns ett större utbud av fysiska butiker. Ett mönster som skiljer sig lite från handeln per postorder. Den handeln är störst i kranskommunerna runt de större städerna.

Mer transporter

Resor och transporter förändras också. Vi besöker en butik för att se på varan i verkligheten men beställer den sedan på nätet. En utveckling som till exempel fotoaffärerna redan råkat ut för. Kunden får alternativen ordentligt genomgångna i butiken och sedan när han bestämt sig går han hem och sätter sig vid datorn och köper den produkt han vill ha.

Även om en del av näthandeln hoppar över grossistledet och går direkt till konsumenten, så finns i alla fall leden med butik och grossist kvar. Med e-handel blir försäljningskanalerna fler och begagnatmarknaden växer, men ändå tyder inte undersökningen på att e-handeln skulle slå ut traditionella butiker i någon större omfattning. Dock blir transporarbetet inom staden betydligt större med e-handel. Transporterna blir mer direktstyrda, men samtidigt mer frekventa.

Produkter som inte behöver åtgärdas

Enkla produkter som är färdiga och inte behöver åtgärdas är utmärkta för e-handel. Golv är dock en mer komplicerad produkt som man måste åtgärda. Golvet måste kanske skäras till, limmas ner eller vikas upp. Det behövs folie under ifall golvet läggs flytande. Ett antal moment där saker och ting kan gå fel ifall man inte ser sig för och vet vad man ska göra och hur man gör det. Moment som man kanske behöver hjälp med i någon form av paket. Något som bara den fullständiga golvbutiken kan göra.

Enligt Posten är nya branscher inom e-handel bland annat heminredning och möbler, vars försäljning ökade med 14 procent under det gångna kvartalet. Men även här är det fråga om färdiga produkter som det också bara är att ta hand om rakt av i bostaden.

Leverantörernas syn

- Vi har haft lite funderingar och diskuterat det inom koncernen, säger Erik Dammert, Amtico. Men längre än så har vi inte kommit. Det eventuella systemet måste ju fungera inom hela koncernen. Sen ser vi ju också problemet med att sätta en korrekt prisbild. Vi får inte störa eller irritera våra återförsäljare. Så det kommer kanske men just nu finns det inga konkreta planer.

- Textilgolv passar inte för e-handel, säger Lars Åhnebrink, Egetaepper. Det är en produkt som du måste känna på och hålla i handen för att kunna bilda dig en uppfattning vad gäller kvalitet och komfort. Och det kan du inte göra via nätet. Så vi har inga planer på att börja med något sådant. Skärmbilden ger inte tillräcklig rättvisa åt våra produkter.

- Som grossist sysslar vi inte med e-handel, säger Per Strömqvist, Svegab i Växjö. Det passar inte oss och vårt upplägg. Däremot lagerför vi åt e-handelsföretag. Det är en annan sak. Där har vi rutiner och upplägg som går att använda. Det passar oss.

Trevande början

Många entreprenörer har idag en del e-handel via sina hemsidor men det är ingen stor sak. Det ger lite känslan av att "man ska nog". Däremot finns det några stora som bjoorn.se och byggahemma.se som enbart ägnar sig åt nätförsäljning och som idag har relativt stora omsättningsvolymer. Men det är inte direkt fråga om lågprisförsäljning utan de håller en - enligt andra på marknaden - vettig prisbild.

 E-handel bjoorn.jpg

 

Som en mindre golvleverantör lite lätt generat konstaterade:

- Jo det står på våra broschyrer att vi sysslar med e-handel. Fast vi har inte börjat än. Men vi måste väl.

Och - som en annan mindre leverantör uttryckte det - vad är egentligen e-handel om inte en ny och intelligentare variant av postorder? Och trots Ellos-katalogen så överlever modebutikerna i städerna.

Thomas Åkerblad

Error loading MacroEngine script (file: /GolvTillTak/GttRelatedMedia.cshtml)

Annonser