Annons

  • Prova 4 nr av Golv till Tak för 149 kronor

Hållbart ända fram till kunden

Hur man transporterar sina produkter ut till kunden var tidigare bara en teknisk fråga. Men nu tänker man även på alla utsläpp i hela kedjan, från tillverkning till inlagd produkt. Det påverkar självklart valet av transportbilar.

Hur ser utvecklinen ut hos golventreprenörerna när det gäller transportbilar? Golv till Tak har talat med två entreprenadföretag som kör lite olika vägar.

Gasar på

I Norrköping är det gasbilar som gäller. KVM Golventreprenad i Norrköping har sex gasdrivna VW Caddy i sin flotta på totalt 14 firmabilar, berättar Daniel Johansson, som är vd och ägare till företaget.

Gas VW CaddyMaxiPanelVan20076.jpg

− Vår äldsta gasbil är tre år, säger Daniel, och allihopa har fungerat alldeles utmärkt. Vi har inte haft några problem. Det tar visserligen några minuter längre att tanka men det kan det vara värt. De är inte dyrare i drift än en diesel. Dessutom tycker vi att gasdrift passar till den här storleken av bilar. På större bilar, typ Citroën Jumper, påverkar den nödvändiga besintanken lastförmågan alltför mycket. På en Caddy är det en gastank på 35 liter och en bensintank på tio liter som gäller.

Ekonomiskt är bilarna ungefär tio procent dyrare i inköp men skatten är lägre.

− I ekvationen måste man också ta med att det är ett stort plusvärde att bilarna är rullande reklampelare för oss och vårt miljövänliga sätt att tänka, säger Daniel. Det står "Ren drivkraft. Biogas" på bilarna och det väcker alltid uppmärksamhet. Dessutom ger det oss pluspoäng vid ISO-certifiering.

Man tittade först på etanol men trodde inte riktigt på det när det gäller utbyggnad av pumpar och liknande.

− Så jag är glad att vi inte hoppade på det, säger Daniel. På det hela taget är vi nöjda med vårt val och kommer att fortsätta på den inslagna vägen.

Om det är någon som funderar på att köpa gasbild så ställer Daniel gärna upp med råd till sina kollegor i branschen. Det är bara att ringa KVM i Norrköping.

Elbil på gång

Hos BBM i Dalarna, i Borlänge, väntar man på sin provbil, en eldriven Renault Kangoo.

Gas Renault EL kangoo-express-ze-2.jpg

− Vi ska testa den ordentligt, säger Per Schönbeck, BBM. Om den fungerar som den ska köper vi in den. Och fortsätter sedan på den vägen när det gäller nya bilar. Vi har bara bilar i Kangoo-storlek. Det passar oss. Om någon behöver transportera tre- eller fyrametersmattor har vi ett skåpsläp att hänga på. Jag har till och med klarat en femmeters matta med det.

Avsikten är att bilarna ska laddas under natten på företaget och åksträckan på en laddning är cirka 15 mil. Blir det riktigt kallt, ner mot minus 20, krymper åksträckan till runt tolv mil.

− 15 mil räcker för våra körningar, säger Per. Dessutom kommer vi kanske att kunna ladda hos kunden när vi är ute på updrag. Då skulle man på fakturan kunna ha en ruta där det står "Kryssa i för använd laddning" och så får kunden göra ett avdrag på kanske 100 kronor. Inga stora pengar men det märks! Det ger oss reklam. Visar att vi är miljömedvetna. Givetvis kommer vi ju också att märka upp bilarna ordentligt så att alla ser att vi är ett miljömedvetet golvföretag. Det gäller att visa det nu när vi kanske är först och när det kan ge oss en boost reklammässigt.

Ekonomiskt räknar man med att det ska gå plus minus noll. Elbilarna är visserligen dyrare i inköp men driften blir billigare.

− Dessutom köper vi i så fall vindkraftsel och då får vi extra "pluspoäng", säger Per med ett skratt.

Thomas Åkerblad

Error loading MacroEngine script (file: /GolvTillTak/GttRelatedMedia.cshtml)

Annonser