Golv till Tak #3-2011

Temat för det här numret av tidningen är miljö och vi börjar med lite olika synpunkter på lönsamheten av ett ambitiöst miljöarbete. Utöver miljörelaterade artiklar finns också ett reportage från den nya stora satsningen i Stockholms city - Waterfront och vidare ett från Euroshop-mässan i Düsseldorf.

Riktigt och viktigt - men lönsamt?

Självklart är miljöarbetet viktigt - och golvbranschens företag är också starkt engagerade i att arbeta mot alt skarpare miljömål och att utveckla alltmer miljövänliga produkter. Men ibland känns det motigt att anstränga sig. Som när beställarna trots vackra ord ändå bara bryr sig om priset i offerten. Då gäller det att veta varför man gör vad man gör och att det trots allt är långsiktigt lönsamt. Vi tar upp den diskussionen i artikeln "Är miljöarbete lönsamt?".

Totalt i hela världen ökar miljömedvetenheten och nya trender skapas som en följd av det. Ett exempel är de vegetationsväggar som håller på att bli alltmer populära också inomhus. Kanske en ny delverksamhet för de odlingsintresserade företagaren?

Vad den ökande miljömedvetenheten betyder, eller inte betyder, för inställningen till plastgolv har vi också försökt få grepp om. Och bland annat fått den kloka synpunkten att "här behövs en utbildningsinsats".

INNEHÅLL Golv till Tak #3-2011

Är miljöarbete lönsamt?

Ny trend: Gröna väggar

Ny miljömärkning hos Tarkett: "Balanced choice"

Nytt landmärke i Stockholm

Ett Mekka för designplattor

På plastfronten intet nytt?