Golv till Tak #2-2012

Temat för det här numret är Att driva butik. Här får vi möta innehavare av golvbutiker som berättar om sina erfarenheter och vad de ser som speciellt viktiga framgångsfaktorer. Vi får vidare ta del av expertsynpunkter i samma fråga, från Jan Fager, vd för Sveriges Marknadsförbund, och från Magnus Eriksson, styrelseordförande i Happy Homes-kedjan. Och naturligtvis innehåller tidningen också ett reportage från årets Möbelmässa.

"Att driva butik är en hel vetenskap" säger en av dem vi för den här tidningen intervjuat om denna konst. De golventreprenörer som har butik och blivit intervjuade har också en hel del intressant att säga. Som att butiken inte får se alltför "fin" ut. Som att det alltid måste finnas en kvinna bland butikspersonalen. Som att butiken ska vara väl upplyst kvällstid. Men framförallt om hur viktig personalen är. Att de som arbetar i butiken upplevs som kunniga och möter kunderna på ett sådant sätt att de gärna kommer tillbaka.

Och leder butiksbesöket till en entreprenad är det helheten som räknas. Då läggs hantverkarens uppträdande, och självklart arbete, hemma hos kunden ihop med intrycket från butiken.

Möbelmässan, som vi också rapporterar om, blir bara mer och mer golvintressant för varje år.

INNEHÅLL Golv till Tak #2-2012

  • Nödvändigt i butiken: Pallar och en kvinna
  • Viktigt: Väl synlig i bra läge
  • Butik ger konsumententreprenader
  • Använd hemsidan i marknadsföringen
  • Mötet med kunden är A och O
  • När konsumenten inte är nöjd
  • ROT - roten till ...?
  • Nu med QR-kod
  • Golvbutiker känner inte till regler om kemikalier
  • Kemikalieinspektionen kommenterar projektet
  • Golv- och möbelmässa