Domotex och BAU

I ett kallt och snörigt Tyskland ägde de stora mässorna Domotex toch BAU rum under andra och tredje veckan i januari. Med datumen lagda så att man kunde besöka båda utan problem och riktigt frossa i golvmaterial.

Sedan drygt 20 år är Domotex - världens största golvmässa - i tyska Hannover startskottet för det nya "golvåret". I år ägde mässan rum 11-15 januari i ett frostigt Hannover. 40 000 besökare från mer än 80 länder såg det nyaste som finns att se på golvmarknaden. Antalet besökare var färre än förra året men ungefär lika många som 2011 då BAU, som går vartannat år, också drog besökare från Hannover. Kring 60 procent av besökarna på Domotex kom från andra länder än Tyskland vilket befäster mässans internationella karaktär.

Golven har blivit viktigare för inredningen

- Den tid då golvet enbart spelade en mindre roll för inredningen är förbi, säger Jochen Köckler, Hannovermässans styrelse, för att sammanfatta mässan. Och golven framstod mycket riktigt som viktiga designobjekt med sin nästan obegränsade mångfald av material, färger och mönster - en tydligt trend i årets mässhallar.

På kö till 2015

BAI-mässan i München var öppen 14-19 januari så mässorna hakade i varandra och det gick lätt att besöka båda på samma resa. Från det frostpudrade landskapet i Hannover blev det full snöyra i München. Och 15 centimeter snö i München är ingen höjdare och något som det lokala gatukontoret definitivt inte hade utrustning för. Snön fick till och med flygplatsen i München att stänga ner på torsdagskvällen och hundratals resenärer fick sova på tältsängar i avgångshallen.

Men det stoppade inte BAU-mässan som hade nytt besöksrekord med över 235 000 besökare. Mässan påstår sig för övrigt vara världens största byggmässa vilket inte känns omöjligt när man passerar igenom de 17 mässhallarna. Av dem är två vikta för golvmaterial och golvföretagen står redan på kö för att komma in 2015 när BAU går nästa gång.

Nytt och blandat

Efter sex dagars intensivt travande på mässgolven har Golv till Tak gjort en sammanställning av viktiga produktnyheter och intressanta leverantörer - sett med svenska glasögon - uppdelade efter tillverkare/leverantör och i bokstavsordning. Har vi missat något som är viktigt för den svenska marknaden, så tveka inte att ta kontakt och berätta för oss - och för läsarna - vad det är som borde varit med i uppräkningen. Vi försöker - men ser ändå inte allt.

Amtico:
Ny Kollektion

Hos Amtico var det premiär för den största lanseringen någonsin. I nya Amtico Signature Collection finns 78 nya utseenden i en kollektion som innehåller totalt 188 mönster- och färgkombinationer. Den nya kollektionen ersätter den tidigare Amtico-kollektionen och innehåller både abstrakta mönster och trä- och stenmönster. Premiären i Sverige blir på Möbelmässan, enligt Erik Dammert, Amticos Nordenchef.

Armstrong:
Ny linoleumkollektion och nya Scala-plattor

Domotex Armstrong BAU2013_pl0187.jpg

 

I mässhallen på BAU var Armstrongs arkitektritade mönster ett verkligt blickfång. Alla ytor var dekorerade med ett komplext mönster uppbyggt av material från den nya linoleumkollektionen Lino Art Linea och den färgstarka specialkollektionen Colorette - The Festival of Colours. Lino Art Linea består av 16 mönster och färger i en design som ger intryck av trä. Den nya Colorette-kollektionen innehåller nio kraftiga färger.

Nya Scala LVT-plattor kunde också beskådas. Plattorna finns med tre tjocklekar på slitskiktet - 04, 0,55 respektive 1,0 millimeter.

Arboritec:
Ny UV-lack

På Domotex förra året hade svenska lacktillverkaren Arboritec en liten monter. I år var montern dubbelt så stor, vilket väl får tolkas positivt. På den svenska marknaden syns de inte med sitt eget namn utan där går all försäljning genom Duri.

Domotex Arboritec A 028.jpg

 

En nyhet på mässan var lacken UV Elite avsedd att härdas med UV-aggregat. Arboritecs marknadschef Magnus Steneby och Duris Lars Lindgren var rörande eniga om att detta är en produkt som passar bra på den svenska marknaden för jobb där de behandlade ytorna måste tas i bruk så snabbt som möjligt - till exempel i restauranger, på flygplatser och i terminaler.

Bergo:
Plattor helt av återvunnet material

Pure var namnet på årets nyhet från Bergo. En PP-platt gjord helt av recycle-material och där råvaran kommer från fabrikens närområde inom en radie av 20 kilometer. Kollektionen omfattar fem färger.

Domotex Bergo_Cafe_AA_1.jpg

 

Det nya konceptet med "balkongplattan" som blivit designgolv presenterades på Domotex härom året och resultatet var helt överväldigande. Idag går 70 procent av produktionen på export, berättar Jerry Andersson, vd för Bergo.

Berry-Alloc:
Nu även trägolv

Kaj Tönsberg, Nordenchef objekt och projekt hos Berry-Alloc, visade 15 nya dekorer i Original-kvaliteten och berättade att Stone-serien ändrat format till 120 x 30 centimeter. Trägolv från deras franska fabrik kommer nu också att lanseras på den svenska marknaden.

Domotex Alloc A 105.jpg

 

Döllken:
Satsar på Sverige

Tyska list- och sockeltillverkaren Döllken satsar på svenska marknaden och har anställt Thomas Blomén (tidigare på Bergo Flooring) som ansvarig för verksamheten i Sverige. Förra året prövade man marknaden genom att delta i Englundgruppens roadshow och mötte där ett stort intresse för produkterna.

- Så stort intresse att de anställde mig, säger Thomas med ett leende. Vi satsar på designbiten och på smarta lösningar som vi är ensamma om. Det finns speciella verktyg i vårt sortiment för att lätt kunna göra både in- och utgående hör på våra socklar.

Falck Design/Object Floor:
Ny kollektion Expona LVT-plattor

I Object Floors monter fanns en ny kollektion av LVT-plattor som systerföretaget Falck Design - båda ägs av engelska Polyflor - också visade på svenska Möbelmässan. Plattorna innehåller enbart biologiska och ftalatfria mjukgörare och har en PUR-försegling på toppen.

Forbo:
Ny linoleumkollektion

I likhet med tidigare år valde Forbo att presentera sin nya världskollektion av linoleum - som förnyas vart fjärde år - på BAU-mässan. I år är det dessutom 150 år sedan Fredrik Walton ansökte om patent på linoleum så för Forbo finns det extra skäl att slå på stort och fira.

Domotex Forbo Marmoleum_vivace_3423.Detail.jpg 

 

Forbos linoleumkollektion som har förnyats hel kallar man "Den nya generationen linoleum". Ett golv med Topshield 2-ytbehandling och med en mängd lösningar och utföranden som rullvara och plattor, med akustik- och stegljudsdämpning samt (enligt pressreleasen) en överlägsen brandklassning. Kollektionen kommer att introduceras med fyra designinriktningar - Marbled, Linear, Patterned och Solid - med totalt 180 kombinationer. Den lanserades på svenska marknaden i början av året och var dragplåstret på Möbelmässan.

Golvabia

I Golvabiamontern fanns som vanligt Roger Davidsson och hans team med nya brädor. Denna gång Maxwood - sex plankor med träfaner, hårdare UV-lack än normalt och en ny ljudreducerande baksida kallad Catwalk. Totaltjockleken är tio millimeter. i montern fanns också Maxwear - med en PUR-behandlad PVC i tre olika ekmönster på toppen av en HDF-board.

Tisca:
Ny svensk agent

Agenturen i Sverige för den kända schweiziska textilgolvstillverkaren Tisca övertogs av Falck Design vid årsskiftet.

- Ett utmärkt komplement till vårt övriga sortiment, säger Fredrik Södersten, Falck Design, som var nere på  Domotex för att visa sina kunder de nya möjligheterna med Tiscas textilgolv.

Windmöller/Witex:
Blir Wineo

De båda tyska golvtillverkarna Windmöller och Witex slås samman under det nya namnet Wineo. Windmöller tillverkar polyuretan- och LVT-golv och Witex laminatgolv. Witex startades av familjen Windmöller som ett separat bolag tillsammans med andra intressenter, bland annat svenska PErgo. Nu är Witex återköpt och inne under Windmöller-paraplyet. Det nya namnet motiverades av vd Mathias Windmöller bland annat med att ett namn som innehåller bokstaven "ö" är svårarbetat utanför Nordeuropa.

Vorwerk:
Lanserar nytt plastgolv

Domotex Vorwerk BAU 033.jpg

 

Välkända tyska mattillverkaren Vorwerk visade upp ett nytt plastgolv som komplement till sitt textila sortiment. Plastgolvet heter Re/Cover green och är ett polyuretangolv som tillverkas som private brand av Windmöller Flooring. Den kände arkitekten Hadi Teherani har tagit fram mönster och färger som passar väl för offentlig miljö.

Välinge:
Digital Printing

Har var principen med Digital Printing direkt på de nya pulverytorna den stora nyheten. Pulvertekniken har visats på två-tre mässor i rad men verkar nu efter korrigeringar i tillverkningstekniken vara på gång på allvar.

Domotex Välinge Digital Printing A 245.jpg

 

Med Digital Printing eliminerar man behovet av tryckta laminatskikt och får en enklare och billigare teknik för att framställa högvärdiga golv. Välinge har tagit fram teknik och kunskap hela vägen från programvara och tryckteknik till maskiner och tryckfärg.

Många fler kända märken ...

... fanns förstås på de båda mässorna men de flesta hade produkter och urval enbart inriktade på den tyska marknaden. Här fanns Altro, Gerflor, Kährs, Tarkett med flera. I Kährs monter var fokuseringen helt på tvåskiktsparkett som inte förekommer i Sverige på grund av våra stora skillnader i RF inomhus under året. I Mellaneuropa fungerar den däremot utmärkt.

Flooring Deluxe

Domotex Ö Flooring Deluxe 20130124-211220.jpg

 

Årets "knorr" på Domotex var något som kallades Flooring Deluxe där mässan låtit golvtillverkare anordna ett antal visningsrum med "utflippade" mönster eller installationer för att visa vad branschen kan åstadkomma. Flooring Deluxe förekom i två versioner, dels för textilgolv, i halla 6, och dels för parkett- och laminatgolv, i hall 9.

Arrangemanget verkade inte upplevas som någon större "höjdare" av de besökare som Golv till Tak talade med. Förra årets höjdpunkt Wood Flooring Summit betraktades däremot som mycket lyckat och kommer därför att upprepas nästa år på Domotex 2014 med konferenser och seminarier för parkett- och laminatgolvsbranschen.

Thomas Åkerblad

 

 

 


Läs också:

Emporia i Malmö - ett färgstarkt köpcentrum

Efter sju års planerande och byggande står nu Skandinaviens största köpcentrum färdigt. Den 25 oktober öppnades de omkring 200 butikerna i Emporia i Malmö. Och det är ett köpcentrum som sticker ut färgmässigt. Inte bara i butikerna utan även när det gäller golven. Kasthall har levererat 7 000 kvadratmeter trägolv som är infärgat i olika kulörer.

Publicerad: 2012-12-09

» Läs hela artikeln om Emporia i Malmö