Hållbart ända fram till kunden
Hur man transporterar sina produkter ut till kunden var tidigare bara en teknisk fråga. Men nu tänker man även på alla utsläpp i hela kedjan, från tillverkning till inlagd produkt. Det påverkar självklart valet av transportbilar.
Hur ser utvecklinen ut hos golventreprenörerna när det gäller
transportbilar? Golv till Tak
har talat med två entreprenadföretag som kör lite olika vägar.
Gasar på
I Norrköping är det gasbilar som gäller. KVM Golventreprenad i Norrköping
har sex gasdrivna VW Caddy i
sin flotta på totalt 14 firmabilar, berättar Daniel Johansson, som
är vd och ägare till företaget.
− Vår äldsta gasbil är tre år, säger Daniel, och allihopa har
fungerat alldeles utmärkt. Vi har inte haft några problem. Det tar
visserligen några minuter längre att tanka men det kan det vara
värt. De är inte dyrare i drift än en diesel. Dessutom tycker vi
att gasdrift passar till den här storleken av bilar. På större
bilar, typ Citroën Jumper, påverkar den nödvändiga besintanken
lastförmågan alltför mycket. På en Caddy är det en gastank på 35
liter och en bensintank på tio liter som gäller.
Ekonomiskt är bilarna ungefär tio procent dyrare i inköp men
skatten är lägre.
− I ekvationen måste man också ta med att det är ett stort
plusvärde att bilarna är rullande reklampelare för oss och vårt
miljövänliga sätt att tänka, säger Daniel. Det står "Ren drivkraft.
Biogas" på bilarna och det väcker alltid uppmärksamhet. Dessutom
ger det oss pluspoäng vid ISO-certifiering.
Man tittade först på etanol men trodde inte riktigt på det när
det gäller utbyggnad av pumpar och liknande.
− Så jag är glad att vi inte hoppade på det, säger Daniel. På
det hela taget är vi nöjda med vårt val och kommer att fortsätta på
den inslagna vägen.
Om det är någon som funderar på att köpa gasbild så ställer
Daniel gärna upp med råd till sina kollegor i branschen. Det är
bara att ringa KVM i Norrköping.
Elbil på gång
Hos BBM i Dalarna, i Borlänge, väntar man på sin provbil, en
eldriven Renault Kangoo.
− Vi ska testa den ordentligt, säger Per Schönbeck, BBM. Om den
fungerar som den ska köper vi in den. Och fortsätter sedan på den
vägen när det gäller nya bilar. Vi har bara bilar i Kangoo-storlek.
Det passar oss. Om någon behöver transportera tre- eller
fyrametersmattor har vi ett skåpsläp att hänga på. Jag har till och
med klarat en femmeters matta med det.
Avsikten är att bilarna ska laddas under natten på företaget och
åksträckan på en laddning är cirka 15 mil. Blir det riktigt kallt,
ner mot minus 20, krymper åksträckan till runt tolv mil.
− 15 mil räcker för våra körningar, säger Per. Dessutom kommer
vi kanske att kunna ladda hos kunden när vi är ute på updrag. Då
skulle man på fakturan kunna ha en ruta där det står "Kryssa i för
använd laddning" och så får kunden göra ett avdrag på kanske 100
kronor. Inga stora pengar men det märks! Det ger oss reklam. Visar
att vi är miljömedvetna. Givetvis kommer vi ju också att märka upp
bilarna ordentligt så att alla ser att vi är ett miljömedvetet
golvföretag. Det gäller att visa det nu när vi kanske är först och
när det kan ge oss en boost reklammässigt.
Ekonomiskt räknar man med att det ska gå plus minus noll.
Elbilarna är visserligen dyrare i inköp men driften blir
billigare.
− Dessutom köper vi i så fall vindkraftsel och då får vi extra
"pluspoäng", säger Per med ett skratt.
Thomas Åkerblad
Läs också:
Hur har e-handeln spridit sig inom golvbranschen? Och hur ser förhållandena ut jämfört med i andra branscher? Golv till Tak har tittat närmare på frågan.
Publicerad: 2013-03-18
»
Läs hela artikeln
om E-handel - ett komplement eller en nödvändighet?