Annons

  • Prova 4 nr av Golv till Tak för 165 kronor

Golvkonst och -design i Milano

Årets designvecka i Milano hölls nyligen för 51 året i rad. Utställningen är den största i sitt slag och den mest tongivande när det kommer till möbler och design. Sammanlagt drog designveckan i år 2 500 utställare och stora besökarskaror. Bland utställarna fanns såklart även en del golvföretag.

Egetaepper var ett av de utställande företagen på designveckan i Milano med sin installation Face to face. Installationen var resultatet av ett samarbete med den unge designern Brian Frandsen. Frandsen som jobbar med mode och produktdesign har i installationen använt Eges mattor på ett något okonventionellt sätt - med 920 kvadratmeter matta i 250 lager har han skapat ett tredimensionellt porträtt av sig själv.

Svensk golvdesign 06 The Tube photo ege.jpg

Limmats i lager på lager

Frandsens ansikte har skannats och sedan använts som mönster. Som om han vore en topografisk karta har ansiktets former därefter skurits ut ur de 250 mattorna. Delarna har sedan placerats ovanpå varandra och på så sätt har man återskapat den tredimensionella formen.

Svensk golvdesign 04 The Tube photo ege.jpg

-Brian tänker utanför ramarna när det gäller hur mattor kan användas. Den typen av samarbeten med artister och designers utmanar oss att komma på nya lösningar, säger Eges vd Svens Aage Faerch Nielsen.

Allt nytt

Ett annat företag som syntes i Milano var Interfaceflor. De lanserade inte mindre är ett nya varumärke, en ny look och en ny kollektion. Företagets verksamhet kommer i fortsättningen att fokuseras till varumärket Interface istället för Interfaceflor som vi är vana vid. Med den förändringen vill man enligt egen utsago hedra verksamhetens grundare Ray Anderson.

Den nya looken tar även den tillvara på det gamla samtidigt som den blickar framåt. Enligt Interface är den en ny version av verksamhetens historiska uttryck plus att den speglar deras ambitioner inför framtiden. Både när det gäller miljö, hållbarhet och design. Den nya kollektionen The new Metropolis, knyter an till samma tema.

Svensk golvdesign WM3C3940.jpg-Metropolis-kollektionen speglar vår hoppfulla vision om en ny och mer hållbar framtid, där människor lever i harmoni med ekosystemen och utan att utarma planetens råvaror. Den är ett uttryck för Interface när vi är som mest utmanande. Produkterna är allt det våra kunder förväntar sig av oss: iögonfallande och innovativa men ändå funktionella, säger Nigel Stansfield på Interface.

Färgstarkt

Och som vanligt, ingen designutställning utan Bolon. På designveckan visades för första gången Bolons nya kollektion It's a family business, eller Bolon by Missoni.

Svensk golvdesign Bolon_by_Missoni_11.jpg

Kollektionen är som namnet avslöjar ett samarbete mellan Bolon och det italienska modehuset Missoni, båda företagen tillika gamla familjeföretag. Missoni, som grundades 1953, är känt för sina speciella och färgstarka mönster. då kollektionen rymmer just en hel del speciella mönster i bland annat turkos, lila, svart och gult är det inte svårt att se vilka två företag som står bakom.

Svensk golvdesign midnight_dinner_01_press.jpg

Vidare syntes Bolon i år hos svenska Form Us With Love där Bolons golv fick utgöra grunden i installationen Milan Midnight Dinner.

Johanna Sedig


Läs också:

Utbildning för kvalitet

Obligatorisk utbildning, dokumentation, branschriktlinjer, ett aktivt kunskapsutbyte samt uppföljning och kontroll säkerställer en jämn kvalitet hos de auktoriserade golvföretagen. Golv till Tak var med på kursen i övergripande kvalitetsarbete och fick en pratstund med några av deltagarna kring utbildning och kvalitet.

Publicerad: 2012-04-04

» Läs hela artikeln om Utbildning för kvalitet