Golvkonst och -design i Milano
Årets designvecka i Milano hölls nyligen för 51 året i rad. Utställningen är den största i sitt slag och den mest tongivande när det kommer till möbler och design. Sammanlagt drog designveckan i år 2 500 utställare och stora besökarskaror. Bland utställarna fanns såklart även en del golvföretag.
Egetaepper var ett av de
utställande företagen på designveckan i Milano med sin installation
Face to face. Installationen
var resultatet av ett samarbete med den unge designern Brian
Frandsen. Frandsen som jobbar med mode och produktdesign har i
installationen använt Eges mattor på ett något okonventionellt sätt
- med 920 kvadratmeter matta i 250 lager har han skapat ett
tredimensionellt porträtt av sig själv.
Limmats i lager på lager
Frandsens ansikte har skannats och sedan använts som mönster.
Som om han vore en topografisk karta har ansiktets former därefter
skurits ut ur de 250 mattorna. Delarna har sedan placerats ovanpå
varandra och på så sätt har man återskapat den tredimensionella
formen.
-Brian tänker utanför ramarna när det gäller hur mattor kan
användas. Den typen av samarbeten med artister och designers
utmanar oss att komma på nya lösningar, säger Eges vd Svens Aage
Faerch Nielsen.
Allt nytt
Ett annat företag som syntes i Milano var Interfaceflor. De lanserade inte
mindre är ett nya varumärke, en ny look och en ny kollektion.
Företagets verksamhet kommer i fortsättningen att fokuseras till
varumärket Interface istället
för Interfaceflor som vi är vana vid. Med den förändringen vill man
enligt egen utsago hedra verksamhetens grundare Ray Anderson.
Den nya looken tar även den tillvara på det gamla samtidigt som
den blickar framåt. Enligt Interface är den en ny version av
verksamhetens historiska uttryck plus att den speglar deras
ambitioner inför framtiden. Både när det gäller miljö, hållbarhet
och design. Den nya kollektionen The
new Metropolis, knyter an till samma tema.
-Metropolis-kollektionen speglar vår hoppfulla
vision om en ny och mer hållbar framtid, där människor lever i
harmoni med ekosystemen och utan att utarma planetens råvaror. Den
är ett uttryck för Interface när vi är som mest utmanande.
Produkterna är allt det våra kunder förväntar sig av oss:
iögonfallande och innovativa men ändå funktionella, säger Nigel
Stansfield på Interface.
Färgstarkt
Och som vanligt, ingen designutställning utan Bolon. På
designveckan visades för första gången Bolons nya kollektion It's a
family business, eller Bolon by Missoni.
Kollektionen är som namnet avslöjar ett samarbete mellan Bolon
och det italienska modehuset Missoni, båda företagen tillika gamla
familjeföretag. Missoni, som grundades 1953, är känt för sina
speciella och färgstarka mönster. då kollektionen rymmer just en
hel del speciella mönster i bland annat turkos, lila, svart och
gult är det inte svårt att se vilka två företag som står bakom.
Vidare syntes Bolon i år hos svenska Form Us With Love där
Bolons golv fick utgöra grunden i installationen Milan Midnight
Dinner.
Johanna Sedig
Läs också:
Obligatorisk utbildning, dokumentation, branschriktlinjer, ett aktivt kunskapsutbyte samt uppföljning och kontroll säkerställer en jämn kvalitet hos de auktoriserade golvföretagen. Golv till Tak var med på kursen i övergripande kvalitetsarbete och fick en pratstund med några av deltagarna kring utbildning och kvalitet.
Publicerad: 2012-04-04
»
Läs hela artikeln
om Utbildning för kvalitet