Golv till Tak #2-2010

Nummer #2-2010 av Golv till Tak handlar bland annat om att konkurrera med de stora byggvaruhusen. Vi besöker också Möbelmässan där golven får allt större fokus.

Konsumententreprenader är värda att satsa på, fastslår Golvkedjans marknadschef Niklas Estlander (sid 7). Det är inte bara löst tyckande utan bygger på en analys man gjort av lönsamheten hos olika kundsegment. Privatkunders beställningar inleds ofta med ett butiksbesök. Bland annat därför är det viktigt att kunderna väljer att besöka just golvbutikerna och att såväl butik som personal ger ett välkomnande och förtroendeingivande intryck. Det krävs en hel del för att kunna konkurrera med de stora, och expanderande, byggvaruhusen. Bertil Warnström som bland annat utvecklar butikskoncept ger sin syn på saken (sid 3). Vad det sedan kan innebära i praktiken och i de enskilda butikerna ges exempel på i två efterföljande artiklar, en om Golvkedjans Butikspaket och en om hur det är att ha en golvbutik mitt i Stockholms city.

Så har det varit Möbelmässa i Stockholm med allt vad det innebär av produktuppvisning och kringaktiviteter. Ett reportage återfinns på sid 18. På och i samband med Möbelmässan presenterade både Bolon och Tarkett sina
färska miljösatsningar med förnybara mjukgörare från växtriket.

INNEHÅLL Golv till Tak #2-2010

  • GÅR DET ATT KONKURRERA MED BYGGVARUHUSEN?
  • ÖVER TRETTIO BUTIKER I GEMENSAM SATSNING
  • GOLVBUTIKEN I STOCKHOLMS CITY
  • TRÄ OCH DESIGN
  • "JAG HAR VALT ATT FÄRGSÄTTA GOLVEN ..."
  • "VI SKA HELST VARKEN SYNAS ELLER HÖRAS"
  • MÖBELMÄSSAN - DEN NYA GOLVMÄSSAN?
  • SUPERENKELT!
  • NOTERAT
  • GOLVBRANSCHEN & -FÖRETAGEN
  • BENNY